2018-12-07

Derome engagerar sig i Musikhjälpen

Efter rosa oktober och blå november fortsätter Derome med Musikhjälpen. Redan förra året märktes medarbetarnas engagemang för Musikhjälpen och därför följer Derome upp med att starta en digital insamling i år.

Med pengar som skänktes för rosa virkespaket i oktober och blå mustascher i november, bidrog Derome i arbetet mot bröst- och prostatacancer. Nu startar Musikhjälpen 2018, med temat Alla har rätt att funka olika och Derome ger stöd även till den kampen. Genom att starta en digital insamling, samtidigt som företaget skänker pengar.

- Att vi nu följer upp vårt engagemang med Musikhjälpen känns helt naturligt, säger Magnus Andersson, koncernchef Derome. Särskilt med tanke på att förra årets version av Musikhjälpen skapade ett stort engagemang hos våra medarbetare. Vi lyssnar på dem och tar initiativet till en insamling i år.

Musikhjälpen är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen. Under en vecka pågår sändningen dygnet runt i P3 och SVT/SVTPlay.

Ansvarstagande som kärnvärde

Ett av Deromes kärnvärden är ansvarstagande och det avspeglar sig i den här höstens engagemang. Först i kampen mot cancer och nu för Musikhjälpens tema Alla har rätt att funka olika.

- Vad det egentligen innebär att ta sitt ansvar, är något vi pratar mycket om internt, säger Magnus Andersson. Vi tar givetvis ansvar för vår miljöpåverkan, våra affärer och företagets framtid. Men att vara ansvarstagande innebär även bidra till samhällets utveckling och att våra kunder, samarbetspartners och medarbetare som drabbas kan gå en ljusare framtid till mötes.

Engagemang som framkallar känslor

I år sänds Musikhjälpen från Stortorget i Lund med start den tionde december. Under veckan får tre inlåsta programledare besök av engagerade människor som på olika sätt bidrar i kampen för årets tema. Artister uppträder och som ett kitt i hela sändningen ligger publikens låtönskningar som också bidrar till insamlingen.

- Tidigare år har våra medarbetare visat ett stort och imponerande engagemang i Musikhjälpen, jag hoppas och tror att det blir så även i år, säger Magnus Andersson.

Det är elfte året som Musikhjälpen genomförs och temat för insamlingen ändras för varje år. Förra årets tema Barn är inte till salu, slog rekord när drygt 74 miljoner kronor samlades in. Målsättningen är givetvis att slå det rekordet.