2018-08-31

Viral succékampanj av Derome

En kampanj med humor. I början av augusti presenterade Derome en ny kampanj med korta filmer som lär tittarna hur namnet ”Derome” uttalas. Något som har visat sig vara lättare sagt än gjort.


Derome är en av södra Sveriges största återförsäljare av bygg- och järnvaror, men ändå är det många som inte vet vart namnet kommer ifrån, eller hur man ska uttala det. Kampanjen visar att Derome finns på flera platser i Sydsverige och att många kunder har sina egna sätt att säga ”Derome” på. Nu tar Derome fasta på fenomenet och passar samtidigt på att berätta historien om orten Derome där allting började med en liten bysåg 1946. Nu är företaget Sveriges största familjeägda träindustri.

Varför valde ni att fokusera på uttalet?

- Det är allmänt känt bland medarbetarna på Derome att det finns många (felaktiga) sätt att uttala, berättar Mattias Sjödahl, marknadschef på Derome Byggvaror & Träteknik. Vi skrattar ofta åt det och därifrån växte idén fram. Vi ville kombinera informationen om vart vi finns och samtidigt förmedla känslan av oss som företag.

Vilket är det bästa uttalet ni har stött på under inspelningarna?

- Det är en snickare i Landskrona som säger ”jag brukar säga att jag ska sticka till D, det är lättast så” som jag själv tycker är skön. Den vanligaste felsägningen är nog annars att säga Deroom, med amerikanskt uttal. Andra tror det är franskt. Så att namnet kommer från en liten ort utanför Varberg i Halland, tycker vi är kul att kunna lyfta fram.

Nu har filmerna visats över 400 000 gånger och reaktionerna har varit positiva på Deromes sociala kanaler. Filmerna utspelar sig i olika städer i Skåneregionen och typiska kännetecken för varje stad lyfts fram. Vid varje byggvaruhandel ber tv-teamet Deromes proffskunder att säga ”Derome” på sitt sätt för att sedan låta dem försöka sig på hur det egentligen uttalas.

Kontaktperson

Mattias Sjödahl | Marknadschef Derome Byggvaror & Träteknik
mattias.sjodahl@derome.se |  0340-66 65 02